Fraser Island! - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van kartika fauzi - WaarBenJij.nu Fraser Island! - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van kartika fauzi - WaarBenJij.nu

Fraser Island!

Blijf op de hoogte en volg kartika

10 April 2014 | Australië, Rainbow Beach

Hi!

Wat een onwijs toffe tijd hebben wij gehad op Fraser Island, maar eerst zal ik verder vertellen waar ik gebleven was.

Tante Annie is heel lief voor ons geweest en heeft ons de laatste dag meegenomen naar een buffet lunch, wat overduidelijk de beste lunch was die ik tot nu toe gegeten heb terwijl ik op reis ben. Donderdag ,27 maart, heeft ze ons weer afgezet bij de busstop en hebben we de bus genomen naar mooloolaba.
Het gebied waar mooloolaba inligt heet de sunshine coast maar daar was bar weinig van te merken, het regende daar kei en keihard, de hele dag door. Al snel kwamen we er achter dat dit weer niet alleen voor mooloolaba gold maar dat het aan de hele oostkust noodweer was en er ook al behoorlijk wat overstromingen waren ontstaan. Wij waren alleen maar aan het hopen op zon want in mooloolaba zouden we maar twee nachten blijven om vervolgens een week te gaan kamperen in noosa en op zich dreven we liever niet onze tent uit. We hadden in het hostel hele leuke roommates, twee engelse meisjes, becky en alice. De volgende dag was het weer een stuk beter en zijn we met de fietsen van het hostel de kust een stuk afgefietst en naar de film geweest, noah. S' avonds zijn we samen met becky en alice het nachtleven van mooloolaba gaan ontdekken.

De volgende dag zijn we met zon aangekomen in Noosa, waar we onze tent op een prachtige plek naast de noosa river op hebben gezet. Jammer genoeg waren we s'avonds wel even de domste backpackers op deze aardbol want een camping keuken is geen hostel keuken en heeft dus geen pannen. Domme domme wij, want daar hadden we geen halve seconden over nagedacht want tot dan toe hadden we alleen gekampeerd naast een hostel. Maar gelukkig was de vrouw van de receptie zo goed om ons een pan en borden te lenen. De volgende dagen zijn we direct naar de geweldige reject shop gegaan,( soort action) waar alles heel goedkoop is en voor een paar dollar onze nieuwe inboedel gekocht. We zijn nu dan ook twee borden, 4 vorken en 2 bekers rijker alleen de pan hebben we achtergelaten bij de receptie met een briefje ' voor intelligente backpackers die geen pan hebben', het schijnt vaker voor te komen daar ;)

Noosa is een heel leuk stadje wat alleen heel erg verspreid ligt, we hebben volgens mij ook nog nooit zoveel gelopen. Het gemiddelde op een dag was zeker 10 km om bij de supermarkt te komen en later dan nog naar de boulevard. We hebben er wel een heerlijke week gehad. We hebben een wandeltrack door het nationalpark gelopen langs de meest mooie stranden en een dag een kano gehuurd en de rivier afgevaren. Het weer was heerlijk en in de rivier waren zandbakken waar altijd heel veel pelikanen lagen te zonnen. Ook de camping was erg leuk want er zaten toch behoorlijk wat backpackers, ook die een paar nachten bleven en daar hebben we wel wat leuke avonden meegehad. Ik blijf het wel nog steeds bijzonder vinden dat je soms een avond met twee engelse, drie nederlanders, twee duitsers, twee schotten, drie chilenen , uit chili, en een rus doorbrengt. De laatste avond dat we in noosa waren was er een openlucht bioscoop en hebben we de fenomenale film ET gekeken.

De volgende dag, 5 april, ging onze bus om 17.00 richting rainbow beach waar we twee nachten zouden blijven voordat onze geweldige Fraser tour zou beginnen. Het hostel was erg gezellig met elke avond live muziek. Rainbow beach leeft wel echt van backpackers en toeristen die naar fraser island gaan want veel meer dan een straat heeft rainbow beach niet. De volgende dag hadden we onze briefing en zouden we de hele groep ontmoeten met wie we zouden reizen. Uiteindelijk werden we verdeeld over 4 jeeps met wie je ook het eten deelde en kookte. Linda en ik zaten in groep een waar de tourguide reed en verder waren we met 7 andere maar wel een hele leuke groep. Ook kregen we instructies 'hoe verjaag ik een agressieve dingo' en pas op voor alle giftige slangen en spinnen.

De volgende ochtend, 7april, vroeg uitgecheckt, 7.30, en verzameld bij de jeeps. Eerst alle kratten erin gezet met eten en de spullen er bij gestopt zodat we om 10 uur opweg waren. We reden eerst nog gewoon op verharde weg richting de boot, vanwaar we fraser island konden zien liggen. De oversteek duurde maar tien minuutjes en toen begon het echt(: Linda en ik kunnen beide niet rijden dus voor ons was het gewoon sit back and relax maar voor degene die wel reden was het best een uitdaging over het zand. Wij zaten wel in de veiligste auto want de tourguide, chris, reed hier heel de tijd.

Als eerst gingen we naar lake macquenzie, een prachtig super groot helder meer. Chris was echt een super leuke gids en stapel gek, hij is half grieks en in griekenland muzikant voor de helft van het jaar. In lake macquenzie hebben we dan ook wat leuke ronde dansjes met elkaar gemaakt en het frazer island liedje gezongen om met zijn alle een beetje in de sfeer te komen. Het begon op een gegeven moment wel te miezeren maar dat maakte niet zoveel uit want we waren toch in het water en het water was best warm. Na de verfrissende duik zijn we naar de camping plek gereden ergens in het midden van het eiland. De camping was beschermd tegen dingo's wat wel prettig was, wel moest je uitkijken voor de slangen en spinnen. We gingen hier echt back to basic we hadden wel tenten en een slaapzak maar verder geen matje. Ook was er een keuken en een plek om droog te zitten en boxen voor muziek. Het eten wat we bij ons hadden was voor drie dagen en voor elke groep dus je moest alles eerlijk verdelen en goed uitkiemen dat je de laatste dag nog eten had. Wat een soort van gelukt was, alleen de lunch de laatste dag was apart want er was alleen nog jam, pindakaas en wraps, echt de beste combinatie. Het Koken s'avonds was wel erg gezellig en de feestjes ook! De tweede dag was iedereen best wel vermoeid of brak dus we begonnen de dag met een korte rit naar een rivier die ook super helder was en waar je gewoon op je rug of buik kon gaan liggen en je zo de rivier af kon laten drijven door een jungle achtig gebied. Na een relaxte ochtend zijn we door gereden naar het scheepswrak wat op het strand ligt in fraser island. Het ligt er al ongeveer 80 jaar en over ongeveer 20 jaar is het waarschijnlijk verdwenen doordat het helemaal weggezakt is. Het leuke aan over het strand rijden is dat je ook overal dingo's ziet lopen.
Na de lunch zijn we naar noorden van het eiland gereden om in de champagne pools te zwemmen. Het zijn pools die door de zee worden gevuld en dan gaan schuimen. Rond zonsondergang zijn we met zijn alle omhooggeklommen naar het meest noordelijke punt van het eiland vanwaar je de haaien in de zee kan zien zwemmen. Op fraser island is het ook niet aan te raden in de zee te zwemmen het stikt er namelijk van de haaien.

S' avonds weer een leuk feestje gehad en de volgende dag een inlandse wandeling gemaakt naar het mooiste meer van fraser. Het koste nogal wat moeite om er te komen want de paden waren volledig van zacht zand en heuvel op en heuvel af en iedereen was moe maar het was het waard. Je eindigde in een enorm grote open zand vlakte, ik had nog nooit zoveel zand gezien. Vervolgens moest je een hele stijle zandheuvel af om bij het meer te komen. Daar heerlijk in het meer gezwommen en gezeten en in de zon gelegen. Voor de lunch zijn we nog naar een plek gereden waar de meeste dolfijnen te zien zijn, en we hebben er een paar behoorlijk dichtbij kunnen bewonderen, vervolgens onze heerlijke wraps met jam gegeten en toen waren de drie dagen alweer voorbij. Ik heb er heel erg van genoten en de groep in de jeep was geweldig ook het over het strand heen crossen met de muziek keihard aan en alle mooie plekken die we hebben gezien waren tof! Terug bij het hostel was iedereen onwijs moe en blij met een bed. Wel leuk dat de meeste nog een nachtje hadden in het hostel fraser on rainbow. Vandaag afscheid genomen van de meeste en Lin en ik nemen vanavond, 10 april, de nachtbus richting airlie beach.

Liefs

• 15 April 2014 - 09:40

Ingrid:

Hoi Tika,het blijft leuk om je verhaal te lezen, maar ook de foto's.Er zijn een aantal herkenbaar(de jeeps over het zand en het schip) Ik vroeg me donderdag 10 april af wat voor een weer je zou hebben/krijgen. Er stond nl voor de 11-de een orkaan "gepland" Hoop dat alles is meegevallen en dat je de rest van de vakantie normaal weer hebt. Groetjes Ingrid