White sundays, cyclone, duiken en krokodillen! - Reisverslag uit Darwin, Australië van kartika fauzi - WaarBenJij.nu White sundays, cyclone, duiken en krokodillen! - Reisverslag uit Darwin, Australië van kartika fauzi - WaarBenJij.nu

White sundays, cyclone, duiken en krokodillen!

Blijf op de hoogte en volg kartika

21 April 2014 | Australië, Darwin

Hi!

Ik word bijna fanatiek in het bijhouden van mijn blog. Veel meer heb ik op dit moment ook niet te doen want linda en ik zijn aan het bivakkeren op het vliegveld van Darwin voor de komende 8 uur om daarna naar Indonesië te vliegen (: Maar waar was ik gebleven.

In rainbow beach hebben we de nachtbus genomen naar airlie beach. Waar we de volgende ochtend vroeg aankwamen, helaas konden we nog niet het hostel in en een douch nemen dus toen hebben we maar een duik genomen in de lagoon, ook niet vervelend (; In airlie beach zouden we 1 nachtje slapen om vervolgens 3 dagen en 2 nachten rond de White sundays te zeilen.

De volgende ochtend, 12 april, was het dan zover, en mochten we aan boord van de prachtige 21 meter lange zeilboot, the new horizon. We waren aan boord met 4 bemanningsleden en een groep van 30 andere. Eerst zijn we richting de white sundays zelf gevaren, waar we gingen ankeren om met zonsondergang een duik in het prachtig heldere water te kunnen nemen. Het was wel kwallen seizoen, langs bijna de hele oostkust, dus iedereen moest wel een wetsuite aan want net als zoveel dieren zijn de kwallen giftig. De groep was erg gezellig en we hadden met zijn alle de grootste lol om de mooiste sprongen, duiken en salto's te maken vanaf de duikplank die we hadden. S'avonds met zijn alle heerlijk gegeten en op het dek gezeten.

De volgende ochtend bij het ontbijt kregen we helaas slecht nieuws. We wisten al dat er een cycloon aan land was gekomen ten noorden van Cairns maar hij had die dag besloten om recht op airlie beach af te komen en ook de white sundays niet te missen. Dus iedereen moest om 15.00 van het water af zijn. We hadden gelukkig nog wel een halve dag de tijd om iets te doen, we zijn toen naar een goede snorkel spot gevaren waar we echt prachtige vissen hebben gezien en de beroemde vis Elvis. Hij zwemt altijd in die omgeving rond en is zo'n 1,5 meter groot. Hij is tamelijk traag maar iedereen kent hem omdat hij helemaal niet bang is en rustig even bij snorkelaars komt kijken. Na het snorkelen hebben we verder nog gezwommen,van de duikplank gesprongen en onze boot had een superslide vanaf het hoogstepunt (een glijbaan) wat echt heel leuk was.

Na alle pret moesten we wel echt terug naar de haven en onderweg begon het weer al om te slaan in keiharde regen. Toen we bij het hostel aankwamen waren we ook echt doorweekt en leek het onderhand buiten wel een beetje op de beelden die je normaal op het journaal ziet met heftige regen, windstoten en palmbomen die alle kanten op zwiepen. Na een tijdje was ook de elektriciteit uitgevallen en was het best donker. We hadden s avonds met de groep van de boot afgesproken om wat te gaan eten en s avonds wat te gaan drinken. Na een paar uur had de cyclone zijn hoogtepunt ook wel gehad en konden we wel weer normaal over straat, wel hadden sommige delen nog geen elektriciteit en ook s'avonds in de club waar we waren viel zo af en toe alles uit. Maar het was als nog een geslaagde avond, heel arlie beach was namelijk vol met backpackers want niemand had die dag airlie beach kunnen verlaten. De volgende dag viel de schade in airlie beach reuze mee er reden alleen helemaal geen bussen want de wegen naar het zuiden waren overstroomd en in het noorden was de cyclone een stuk heftiger geweest waardoor er veel wegblokkades waren ontstaan door bomen, rotsen en andere rondslingerende materialen. Daar werden we wel een beetje bang van want niemand wist wanneer de bussen weer zouden rijden en we hadden tours in Cairns geboekt. Maar gelukkig was de travel Agency zo vriendelijk om de data van onze tours te verlaten, zodat we niet in de problemen zouden komen als de bus de volgende dag nog niet zou rijden.

Gelukkig konden we de volgende dag Airlie beach uit en gingen we op naar Cairns, onze eindbestemming. We hebben daar eerst 4 nachten gekampeerd naast een hostel. De eerste twee dagen een beetje gerelaxt en vrijdag, 18 april, hadden we onze tour naar de great barrier reef. Eerst zouden we alleen gaan snorkelen maar omdat we de helft van ons geld van de zeil trip naar the white sundays terug hadden gekregen zijn we ook gaan duiken en dat was echt zo vet. Alle vissen, het koraal en de haaien zijn allemaal zo mooi. Toen we s'avonds terug waren bij het hostel waren we zo moe dat we meteen onze tent in zijn gedoken, want de volgende dag hadden we nog een tour, 2 dagen naar het regenwoud in het noorden, cape tribulation.

De volgende ochtend werden we vroeg opgepikt en zijn we naar het regenwoud gereden, waar we eerst een boottocht over de rivier gemaakt hebben. Geen aanrader om in te zwemmen want het stikt van de krokodillen, je moet alleen geluk hebben om ze te zien want ze kunnen 7 uur onder water blijven. Eerst hadden we twee kleine baby krokodilletjes van rond de 30 a50 centimeter gezien op een tak , die zagen er nog erg schattig uit, maar later zagen we op de kant een echt grote krokodil rond de 2,5 a 3 meter. Hij lag heel relaxt te zonnebaden maar hield de boot goed in de gaten. Het was tof om krokodillen zo in het wild te zien.

Na de boot trip zijn we nog een stuk verder gereden, waar we een korte wandeling door het regenwoud hebben gemaakt en daarna werden we gedropt bij onze slaap plaats. Het was toen pas 13.00 uur dus we hadden de hele middag nog de tijd om het regenwoud te bekijken en het strand. Dat is ook wat dit regenwoud zo bijzonder maakt, hij ligt aan het strand en the great barrier reef. Lin en ik sliepen in een houten boshut vlak bij het strand. Hier hebben we ook prachtige wandelingen overgemaakt. Het beeld van het strand en het regenwoud was zo wonderbaarlijk mooi. Ook hier kon je niet in de zee zwemmen vanwege de kwallen. Dit regenwoud had trouwens wel alle dodelijke dieren die je maar kan hebben: Giftige slangen, giftige spinnen, in alle rivieren krokodillen, giftige kwallen, waaronder de boxkwal die 4 meter lange tentakels heeft :0 . Maar we leven nog ;)

De volgende ochtend zijn we nog naar een uitkijkpunt gelopen en om 13.00 uur werden we weer opgepikt. We zijn toen naar het aboriginal cultural centre gereden, daar wat rond gekeken en vervolgens een verfrissende duik genomen in de mossman gorge. In het enige stukje van de rivier zonder krokodillen of killer sterke stroming en rotsen. Dit was alweer ons laatste dagje in Australië en vanmorgen om 7.00 uur zijn we van Cairns naar Darwin gevlogen en vanavond vliegen we naar Bali!

Ik heb echt genoten van het rondreizen in Australië en van alle mensen die we ontmoet hebben, maar we kijken er nu ook wel naar uit om naar Indonesië te vliegen (:

Liefs

• 14 Mei 2014 - 13:28

Frans Kuikman:

Hoi Tika,

Allemaal spannende verhalen hoor en oh oh wat een mooie indrukken mag jij straks in je bagage mee naar huis nemen.
    Veel plezier nog op je laatste deel van je reis in Indonesie, doe straks de groeten aan je ooms en tantes.
    Voor ons gaat het ook opschieten, 1 juni vertrek naar de Alpe d'Huez om daar ons leeg te fietsen voor het goede doel, hebben inmiddels twee trainingsweekenden in de Ardennen gehad. Was zwaar maar gaf ons wel het goede gevoel dat het gaat lukken om meerdere keren in Frankrijk omhoog te fietsen.

Liefs Frans en Marja

• 08 Januari 2022 - 23:23

Maarten:

Hoi Tika,

Mooi verslag hoor. Ik heb zitten smullen. Doe je een beetje voorzichtig? Niet opgegeten worden door de krokodillen hoor. Met mij gaat het ook goed. Ik geniet van mijn op een na laatste dag vakantie. Morgen weer naar huis. Jammer hoor.

Groet en veel reisjottem,
    Maarten